Maha Suci Allah...

Pages

Tuesday 6 March 2012

BILA DIRI INI DISAYANGI






Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namaMu

Tiada batasan waktu      
Tiada tempat Mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan kasih
Merubah takdir

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namaMu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau yang pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya
Izinkanlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang Mu
Ku berserah diri







Bait-bait lirik lagu dari kumpulan Ukays ini begitu menyentuh hati tatkala sepasang telinga ini mendengarnya..
Titisan airmata mengiringi irama..
Subhanallah..
Sungguh, Maha Pengasih diriMu ya Rabb..
HambaMu berasa begitu kerdil dan terlalu hina,
namun kasihMu tidak pernah hilang atau berkurang kepada setiap hambaMu..

Tatkala diri alpa diulit debu-debu dosa.. tidak pula KAU kurangi nikmat yang KAU beri..
malah KAU sirami dengan penuh kasih sayang..
KAU tegur dan sapa diri ini dengan cara yang lembut…
Lalu ku terdengar ‘bisikan mesra’ dariMu..
jauh dalam hatiku ‘kalimah keramat’ mengajak aku kembali ke jalanMu..

Kotornya diri ini..malunya diri ini…ya Rabb..
Namun kasih sayangMu sungguh agung..
‘tiada batasan waktu, tiada tempatMu tertentu..’
Walau dimana jua hambaMu ini berada, walau dalam keadaan apa jua diri ini,
walau kotor sekalipun, walau diri ini banyak melupakanMu..
KAU tetap menyayangi diri ini..
‘siapa pun hamba..’ ‘keikhlasan doa..’
‘keagungan’ kasihMu… ‘merubah takdir’ku

Allah Maha Pengasih..
‘bila aku sedari diri ini sentiasa disayangi..’
‘langkah kaki ini semakin berani..’
‘setiap aku terkeliru, ku ucap namaMu..’
Alhamdulillah..aku bersyukur padaMu ya Allah..
Betapa nikmatnya Cahaya yang KAU kurniakan.
Tidak tergambar rasanya.. terlalu nikmat..
Hanya Engkau yang Maha Tahu..

Allahu Akbar.. Subhanallah..
Aku bersyukur ya Allah..
Semasa ‘aku dalam kegelapan’…  Engkau menjadi cahaya..
Cahaya yang terlalu indah.. dan kaki aku terus berjalan dalam CahayaMu..
untuk sentiasa dekat denganMu ya Rabb..

Izinkanlah hambaMu untuk menumpang di sini..
Izinkanlah hambaMu untuk sentiasa menikmati CahayaMu
Janganlah KAU hilangkan Cahaya ini ya Rabb..
Izinkanlah hambaMu ini untuk sentiasa dekat denganMu ya Rabb..
Izinkanlah hambaMu untuk sentiasa merinduiMu ya Rabb..
Izinkanlah hambaMu ini untuk sentiasa mencintaiMu ya Rabb..
Janganlah KAU jauhkan dan palingkan hati ini daripadaMu walau sedetikpun..
Aku serahkan seluruh hidupku padaMu..
Ya Allah.. sesungguhnya Dikau Maha Mengetahui, Maha Pengampun,
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Maha Bijaksana, Maha Mengatur setiap hidup hamba-hambaMu…
Laahaulawala quwata illa billahil ‘aliyil’azim..
Amin ya Robbal ‘alamin…







~ketenangan itu milik-MU.. keindahan itu milik-MU..dan hatiku ini milik-MU... wahai jiwa yang tenang..serahkanlah segalanya kepada yang Maha Pemilik setiap jiwa...aku ingin sentiasa dekat denganNYA...~

No comments:

Post a Comment