Maha Suci Allah...

Pages

Tuesday 6 March 2012


Kenapa Sricandy Iman?




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Sebelum ini, aku sudah terbiasa menggunakan nama Sricandy di dalam salah sebuah laman web sosial yang agak popular pada masa itu. Ramai teman-teman bertanya kenapa guna nama ini? Aku sekadar memberitahu, itu adalah nama yang digelarkan untuk diriku sewaktu zaman sekolah dan zaman remajaku kerana aku aktif dalam bidang seni pertahananan diri suatu masa dulu.

Tetapi sekarang ini aku seperti sudah sebati dengan nama Sricandy Iman. Ramai sahabat-sahabatku yang bertanya. Soal mereka.. “Kenapa ya?”  Namun bagi diriku sendiri, nama Sricandy dan Iman itu mempunyai maksud tersendiri . Ejaan sricandy juga berbeza. Sri adalah bahasa melayu dan candy itu bahasa inggeris. Sri bermaksud berseri dan candy itu manis (gula-gula atau manisan). Sengaja aku gabungkan kedua-duanya, dan sebutan ia menjadi srikandi. Maksud di dalamnya adalah wanita melayu yang manis berseri tetapi tetap mempunyai jati diri yang kuat . Bukanlah diriku bermaksud untuk masuk bakul angkat sendiri, atau masuk lift tekan sendiri atau senang kata bertujuan untuk puji diri sendiri. Tidak! Tidak sama sekali. Ini adalah motivasi untuk diriku sendiri. Iya, bila kita lihat perkataan Iman, itu sendiri menjelaskan maksud keimanan dan keyakinan pada Allah.

Sebenarnya, nama itu adalah motivasi untuk diriku sendiri untuk belajar dan berusaha menjadi seorang serikandi keimanan untuk diri aku agar sentiasa kuat memperjuangkan iman dalam diri sendiri. Agar sentiasa kuat menjalani setiap ujian yang Allah kurniakan pada diri ini. Agar mencontohi akhlak Nabi Muhammad SAW yang sentiasa senyum dalam menjalani kehidupan. Di dalam kelembutan dan manisnya menjadi seorang wanita tetapi tetap tegas berusaha berpegang pada tali Allah. Aku bukanlah seorang ustazah mahupun seorang pendakwah. Aku hanya seorang wanita biasa yang hanya mencari ketenangan dan redha Allah dalam menjalani hidup di dunia ini. Aku berdoa semoga suatu hari nanti aku menjadi seorang serikandi keimanan agar dapat kutemui, kutatapi, seraya kupersembahkan diriku kepada Duli Yang Maha Mulia Allah Azza Wajalla, Al-Malikul Quddus.


Tidak mudah untuk menjadi serikandi dalam zaman ini. Ujiannya sangat hebat. Sangat hebat.. Maha Suci Allah yang mengurniakan setiap ujian kepada setiap hamba-hambanya supaya menjadi bukti kecintaaan dan kasih sayang setiap hambaNYA itu kepadaNYA, Allah Robbul Jalil. Maka setiap wanita yang lain juga patut meraih serikandi keimanan pada diri mereka kerana itu adalah jalannya. Suatu yang sangat seharusnya dan berharga  untuk kita bawa menemui, tatap dan persembahkan kepada Maha Pencipta kita Allah Robbul Jalil pada akhir kehidupan kita dan kehidupan kita di negeri akhirat kelak.

Sama-samalah kita kuatkan hati, dan jaga hati kita agar kita boleh persembahkan sesuatu yang cukup berharga di hadapan pembicaraan Maharaja (ALLAH) kita nanti di Yaumil Mahsyar.  Perkara menjaga hati itu tidak mudah. Kerana keadaan hati itu sentiasa berbolak balik. Tiada daya dan kekuatan kita melainkan pertolongan dari Allah dan tiada yang memudahkan selain Allah yang memudahkan setiap sesuatu. Allah Maha Penggenggam setiap jiwa. Maka kita serahkan saja segalanya hanya pada Allah. Mohon maaf seandainya tiap butir huruf-huruf yang keluar ini menyinggung hati dan perasaan sesiapa saja yang membaca. Kelemahan itu datangnya dari diri ini maka segala kebaikan dan kelebihan dan segalanya baik itu datangnya dari Allah, tuhanku yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana. Laahaulawala quwata illabilllahil’aliyil ‘azim.. Maha Suci Allah.




~hanya seorang wanita biasa yang mencari ketenangan di jalan Allah dan keredhaanNYA..~

No comments:

Post a Comment